Blogopmaak

Bloei - een boekrecensie

Manon Verijdt • aug. 01, 2021

Boeken zijn er in alle soorten en maten en met tekst die van informatief naar inspirerend kan gaan. Recentelijk las ik het boek ‘Bloei’ van Elske Doets en het is lang geleden dat een Nederlandstalig boek me zo geïnspireerd heeft. Elske Doets haalt in de eerste hoofdstukken als ogenschijnlijk tegenstrijdige onderwerpen aan en verbindt ze op een bijzondere, ogenopende manier.

Bloei - Elske Doets

De onderwerpen

Het is moeilijk samen te vatten waar het boek van Elske precies over het gaat. Ieder hoofdstuk staat zo nauw in verbinding met de andere hoofdstukken, dat het geheel duidelijk en ontzettend krachtig is, maar ook los, stuk voor stuk, zijn het interessante teksten om te lezen. Echter, los van elkaar ontstaat een heel ander verhaal dan wanneer men het hele boek in een ruk uitleest.

Om je een voorbeeld te geven; in het eerste hoofdstuk gaat Elske in op de huidige economie en de geld gedreven bedrijven, terwijl in de volgende hoofdstukken ook deelneemsters van de Young Lady Business Academy aan het woord komen en onderwerpen zoals genderongelijkheid, klimaatproblematiek en de politiek aan bod komen. Het boek is een mix van inzichten, die de tegenstelling toont tussen de nieuwe generaties en de oude manier van denken.

Succes meten in blije gezichten

De contrasterende hoofdstukken staan er niet met een reden in. Als eigenaresse en oprichtster van de stichting Young Lady Business Academy zet Elske zich in voor jonge vrouwen met ambities om in de top van het bedrijfsleven te komen. Precies die vrouwen laten hun stem horen in het boek. De ambities zijn vaak gedreven op basis van idealen en niet op basis van geld of macht. Er wordt gestreefd naar blije gezichten, in plaats van naar de hoogst haalbare winst of groei van het bedrijf.

Is het een dan slechter dan het ander?

Hoewel groei een mooie maatstaf is om te meten hoe het met een bedrijf gaat, zal dit in de toekomst niet meer dé manier zijn voor aandeelhouders om te weten of ze hun aandelen moeten. Het menselijke aspect en daarbij komend het milieuaspect wordt steeds belangrijker in de bedrijfsvoering, van bedrijven groot en klein. Je komt er simpelweg niet meer mee weg als je domweg streeft naar winst en geld. De toenemende trend om anders te gaan kijken naar het bedrijfsleven zal niet meer omkeren of minder worden. De oude manier wordt de nieuwe manier!

Hoewel ik weet dat ik vaak nog via de traditionele manier (groei en winst) naar mijn bedrijf kijk, weet ik ook dat dat met mijn idealen helemaal niet het geval is en gaat zijn. Ik wil veel liever impact maken met een modaal inkomen, dan veel geld verdienen op de foute manier of door niet in contact te staan met de klanten. Daarentegen ben ik me wel bewust van het feit dat geld een geweldig middel is om impact te maken op de wereld en wil ik het dan ook zeker aantrekken en er iets goeds mee doen.

Conclusie

Dit boek heeft mijn leven absoluut weer even door elkaar gegooid en daar ben ik, misschien onverwacht, heel blij mee. Het is een boek wat je aan het denken zet, even uit de dagelijkse sleur en lange termijn tunnelvisie haalt. Het zet dingen letterlijk en figuurlijk weer in perspectief, waardoor je eigen kijk op de wereld veranderd en mijn doelen voor de toekomst ook. Ik ben er nog lang niet en weet ook dat ik het boek vaker dan één keer zal moeten lezen, voordat ik al die nieuwe kernwaarden weet toe te passen in mijn leven. Het is en blijft een proces.

Wil jij ook geïnspireerd raken en op de nieuwe manier naar de huidige maatschappij gaan kijken? Bestel het boek dan nu op bol.com: Bloei – Elske Doets

door Manon Verijdt 06 jul., 2022
Van jarenlange passie, naar succesvol magazine
Het Bottino Tuinkantoor
door Manon Verijdt 15 aug., 2021
Geïnspireerd door COVID-19, maar ook voor de toekomst een uitkomst in de werkwereld: een tuinkantoor. Tijdens een proefdag werken in dit tuinkantoor kwam ik erachter hoe dat werkt. Ik deel mijn bevinden met jou in dit artikel.
Slow Living op een Zeilboot
door Manon Verijdt 10 aug., 2021
Slow Living op een zeilboot - één maand lang op een zeilboot als sabbatical van mijn bedrijf. Hoe deed ik het en wat heb ik ervan geleerd?